Els efectes devastadors de la Guerra Civil espanyola sobre el patrimoni cultural són ben coneguts, com també ho són les polítiques desplegades pels governs de la República i la Generalitat a Catalunya per a la protecció dels tresors artístics i científics, públics i privats.

No obstant, l'etapa posterior a l'exili de les institucions republicanes, amb l'assimilació del patrimoni cultural per part del Franquisme, és l'etapa en què queden més dubtes per resoldre.

Avançant cap a un horitzó nou en el coneixement dels efectes del conflicte bèl·lic sobre el patrimoni, s'estudiarà l'actuació del Servei de Defensa del Patrimoni Artístic Nacional (SDPAN) a Catalunya. Aquest servei comença les actuacions coincidint amb la caiguda de Lleida (abril, 1938) per continuar avançant fins a l'ocupació total de Catalunya (febrer, 1939). Al final de la guerra fou l'organisme responsable del patrimoni i, per tant, dels dipòsits artístics reunits pel govern republicà i la seva posterior devolució i distribució.

 

C-0256.5
C-0256.5

 

Amb “IGUEMUS”. L'impacte de la Guerra Civil en la configuració dels museus a Catalunya. Traçabilitat, localització i destinació dels béns culturals salvats”, es podrà completar el retrat d'un dels períodes més convulsos per als béns culturals.

Conèixer amb detall les actuacions de l'SDPAN a Catalunya durant la Guerra Civil amb l'avanç del front, així com en el primer període del Franquisme és el pas següent i la conseqüència directa dels treballs realitzats fins ara per l'ICRPC i els investigadors que reuneix aquest projecte.

Restablir l'itinerari complet que van patir aquestes obres té a més una derivada important. Bona part dels fons museístics actuals estan conformats per obres cedides en dipòsit per l'SDPAN, però desproveïdes de la documentació que n'expliqui la procedència, impedint-ne l'òptima catalogació. Singularitzar aquestes obres traçant l'itinerari que van seguir des del juliol del 1936 fins al seu ingrés als museus, permetria documentar procedències fins avui ignorades. Així mateix, l'anàlisi d'aquests fons permetrà avançar en el coneixement de la formació de bona part de les col·leccions contingudes als museus catalans. I alhora confirmar una de les hipòtesis de treball del present projecte. Més enllà de les pèrdues i destruccions àmpliament estudiades, el cataclisme de la Guerra Civil va tenir una derivada que no s'ha tingut prou en compte fins ara. La base de les col·leccions de bona part dels museus està formada per les obres reunides pels republicans i ingressades per les autoritats franquistes.

 

 

Estem davant d'un tema fonamental per a la història del patrimoni de Catalunya i els seus museus. Un tema que a Catalunya no s'ha tractat abans i l’estudi del qual permetrà, en un futur, establir paral·lelismes amb altres territoris d'Espanya i fins i tot altres conflictes de caràcter internacional.

L’anàlisi de les polítiques patrimonials desplegades per les noves autoritats posarà al descobert l’impacte propagandístic que van tenir les accions dutes a terme pels agents de l’SDPAN. És a dir, el discurs elaborat al voltant de la recuperació patrimonial i la seva materialització. Així mateix, es recuperaran trajectòries personals i professionals fins avui ignorades d'homes i dones que van treballar en la protecció dels béns culturals durant la República i el primer Franquisme.